اذکار و صفات حسینی و مهدوی
انتشار: 30 مهر ماه 1395 ساعت 18:07 دیدگاه ها: هيچ

به گزارش گلستان بلاگ، وب سایت «ندای یک بسیجی عاشق» نوشت:

303

به نقل از “ندای یک بسیجی”: فرای آثار اذکاری که از ائمه اطهار نقل گردیده، اذکاری که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا تلاوت می کردند رنگ و بوی دیگری دارد. شگفتی این اذکار آنجاست که با مهدی عجل الله تعالی فرجه تفسیر می شود و پیوندی نورانی با نهضت مهدوی حضرت ولی عصر علیه السلام دارد..

سید علی درچه ای
حسینی، مهدوی، امام زمان
یا غِیاثَ المُستَغیثینَ

امام حسین علیه السلام در آخرین جمله خویش از خداوند متعال طلب استغاثه کرد- إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ و ما امروز برای فرج حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه نیز به درگاه الهی استغاثه می کنیم فَأَغِثْ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ عُبَیْدَکَ الْمُبْتَلَى وَ أَرِهِ سَیِّدَهُ یَا شَدِیدَ الْقُوَى
لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّه إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ

این ذکر برای زمان وقوع بلا و مصیبت توصیه شده است. امام حسین علیه السلام در آخرین روز زندگی وقتی کار بر حضرت سخت شد لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّه إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ را می خواندند و امام مهدی عجل الله تعالی فرجه نیز در آخرین جمله خود هنگام آغاز غیبت کبرای به علی بن محمد سمری فرمود: لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّه إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ (اعلام الوری باعلام الهدی، ص445)
یالثارات الحُسَین علیه السلام

ملائکه ای که برای یاری امام حسین علیه السلام نازل شده بودند ولی نتوانستند حضرت را یاری کنند، همچنان غبارآلود و ژولیده منتظرند تا مهدی عجل الله تعالی فرجه را با شعر یا لثارات الحسین یاری نمایند. شیخ صدوق ره در روایت ریان بن شبیب، از حضرت امام رضا علیه السلام نقل می کند: «و لقد نزل الی الارض من الملائکه اربعه آلاف لنصره فوجدوه قد قتل فهم عند قبره شعث غبر الی ان یقوم القائم فیکونون من انصاره و شعارهم یا لثارات الحسین» به تحقیق چهار هزار فرشته برای نصرت و یاری حسین علیه السلام به زمین فرود آمدند. آنان هنگامی که نازل شدند، دیدند حسین علیه السلام کشته شده است، ژولیده و غبارآلود در نزد قبر آن حضرت، اقامت کردند و همچنان هستند تا این که قائم، قیام کند و آنان از یاوران و سپاه آن حضرت خواهند بود و شعارشان یا لثارات الحسین است (امالی صدوق، مجلس 27)
الوتر الموتور(نعمت بی بدیل الهی)

امام حسین علیه السلام نعمت یگانه الهی است «السَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الوِتْرَ المَوْتُورِ، سلام بر تو اى خون خدا و فرزند خون او سلام بر تو اى یگانه دوران» (زیارت عاشورا) و مهدی نیز نعمت بی بدیل الهی است«بنفسی انت من تلاد نعم لاتضاهی» (دعای ندبه)
الوتر الموتور(منتقم خون حسین علیه السلام)

از امام حسین علیه السلام به «الوتر الموتور» تعبیر شده یعنی خون بر زمین مانده و یکی از اسامی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه «الموتور» است، چنانکه حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «هو الطّرید الشّرید الموتور بأبیه وجده»(کافی،ج1،ص323) یعنی حضرت مهدی ارواحنا فداه طرد شده و آواره و صاحب خون و خونخواه پدر و نیاکان بزرگوارش است.(الوتر الموتور والمنتقم الموعود، موعود، مهر1383، شماره 47)
هل من ناصر ینصرنی

حسین در کربلا ندای هل من ناصر ینصرنی سر داد و مهدی لبیک گویان، با ندای أنا الصَّمْصَامُ الْمُنْتَقَمِ قیام خواهد کرد. «ألا یا أهلَ الْعالَمِ أنا الإمامُ القائِمُ، ألا یا أهلَ الْعالَمِ أنا الصَّمْصَامُ الْمُنْتَقَمِ،ألا یا أهلَ الْعالَمِ إنَّ جَدِّی الْحُسَینَ قَتَلُوهُ عَطْشاناً»
فردا وحیدا

امام حسین علیه السلام شب عاشورا به یاران خویش فرمود: « و قد قال جدی صلی الله علیه و آله و سلم: ولدی الحسین علیه السلام یقتل بأرض کربلاء غریبا وحیدا عطشانا فریدا، فمن نصره فقد نصرنی، و نصر ولده القائم علیه السلام، و لو نصرنا بلسانه فهو فی حزبنا یوم القیامه» جد بزرگوارم فرمود: فرزندم حسین علیه السلام در سرزمین کربلا غریب و تنها، تشنه و بی یاور کشته خواهد شد، کسی که او را یاری نماید مرا یاری کرده است، و فرزندش قائم – صلوات الله علیه – را یاری کرده است، و کسی که ما را با زبان خود یاری کند او در روز قیامت در جمله ی گروه ما خواهد بود. اصبغ ابن نباته از امیر المومنین علیه السّلام نقل می  کند  که آن حضرت در مورد امام مهدی علیه السّلام فرمودند: «صَاحِبُ  هَذَا الْأَمْرِ الشَّرِیدُ الطَّرِیدُ الْفَرِیدُ الْوَحِیدُ » صاحب این امر آواره و طرد شده و تک و تنها رها شده است .(کمال الدین شیخ صدوق، ج1، ص303، باب 26)
وَمَنْ قُتِلَ مظلوماً فقد جَعَلْنا لِوَلیّه سلطاناً

در تفسیر آیه «وَمَنْ قُتِلَ مظلوماً فقد جَعَلْنا لِوَلیّه سلطاناً» هر کس مظلومانه کشته شود ما برای ولی او تسلطی بر ظالم قرار می دهیم» امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از مظلوم در این آیه امام حسین علیه السلام است که مظلوم کشته شد و منظور «جَعَلنا لِوَلیِّه سلطانا» امام مهدی عجل الله تعالی فرجه می باشد.
فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر

در روز عاشوراء یاران امام حسین علیه السلام یکی بعد از دیگری نزد امام می آمدند و می گفتند: سلام بر تو ای زاده پیامبر خدا، و حسین علیه السلام به ایشان پاسخ می فرمود: سلام بر تو، ما پس از تو منتظر شهادت خواهیم بود. سپس این آیه را تلاوت می فرمود:  «مِنَ المُومِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ? فَمِنهُم مَن قَضى? نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ? وَما بَدَّلوا تَبدیلًا« برخی از آن مومنان، مردانی هستند که به عهد و پیمانی که با خدا بستند صادقانه وفا کردند، پس برخی پیمان خود را به آخر بردند [تا به راه خدا شهید شدند] و برخی به انتظار [فیض شهادت] هستند و هیچ تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود راه ندادند.(احزاب،23) حسین علیه السلام در کربلا به شهادت رسید و امروز فرزندش مهدی عجل الله تعالی فرجه برای خونخواهی جدش به انتظار نشسته است.
سفینه النجاه

به تعبیر رسول اکرم صلی الله علیه و آله سوار کشتی نجات امام حسین علیه السلام شدن باعث هدایت انسان می شود. إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ … مِصْبَاحٌ هَادٍ وَ سَفِینَهُ نَجَاه (کمال الدین و تمام النعمه، ج 1، ص: 264- 269) و مهدی عجل الله تعالی فرجه نیز به دست مبارک خویش انسان ها را هدایت می نماید. «اللَّهُمَّ اسْلُکْ بِنَا عَلَى یَدَیْهِ مِنْهَاجَ الْهُدَى» (دعا برای امام مهدی علیه السلام در روز جمعه)
خلاصه سخن: فرای آثار اذکاری که از ائمه اطهار نقل گردیده، اذکاری که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا تلاوت می کردند رنگ و بوی دیگری دارد. شگفتی این اذکار آنجاست که با مهدی عجل الله تعالی فرجه تفسیر می شود و پیوندی نورانی با نهضت مهدوی حضرت ولی عصر علیه السلام دارد. این پیوند به قدری ناگسستنی است که در اذکار و صفات نیز این یگانگی را می یابیم.

به اشتراک بگذارید

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
  • Google Plus
  • Print
نظرات

نظر دادن