چگونه مثبت اندیش باشیم؟
انتشار: 11 مهر ماه 1394 ساعت 22:07 دیدگاه ها: هيچ

به گزارش گلستان بلاگ،وب سایت «اشراق» نوشت:

افکار از چنان قدرتی برخوردارند که می توانند سازنده یا ویرانگر باشند، بنابراین باید به خود و فرزندان مان بیاموزیم که افکارمان را هوشمندانه کنترل کنیم تا در زندگی به موفقیت ها و کامیابی های بزرگی دست یابیم.
1- نسبت به خودمان احساس خوبی داشته باشیم و خود را خوب، توانا و با ارزش بدانیم.
2- لیستی از صفات مثبت خود تهیه کنیم و راه های تقویت آن ها را بیابیم و تجربه کنیم.
3- لیستی از افکار منفی خود در طی روز تهیه و سعی کنیم برای هر فکر منفی یک فکر مثبت معادل بیابیم تا به کمک آن بتوانیم با افکار منفی مقابله کنیم.
4- سعی کنیم در گفتار و برخوردهای روزانه از کلمات و جملات مثبت استفاده کنیم، مثلاً در ملاقات با دیگران به جای استفاده از کلمه «خسته نباشید» که دارای بار منفی و القای حس خستگی است، بگوییم «خدا قوت»، «شاد باشید» و یا «پر انرژی باشید».
5- افکار خود را متوجه خوبی ها و جنبه های مثبت زندگی کنیم تا به مرور مثبت نگر شویم.
6- با خوش بینی سعی کنیم، دستوراتی به ذهن خود بدهیم که اندیشه های جدید مثبت شکل گیرند.
7- هر روز صبح که از خواب بر می خیزیم با نگاه کردن به منظره ی یک تابلوی نقاشی زیبا و یا اسماءالله روز خود را با نشاط و خوش بینی آغاز کنیم.
8- از افراد منفی نگر یا موقعیت هایی که باعث ایجاد افکار ناخوشایند و منفی می شوند دوری و یا سعی کنیم کمتر با آن ها برخورد داشته باشیم.
9- به مشکلات به عنوان محکی برای ارزیابی توانایی های خود نگاه کنیم و هرگز نتیجه ی بدی را پیش بینی نکنیم، زیرا مشکلات فقط به اندازه ای مهم هستند که ما آن ها را مهم می پنداریم.
10- به لحظات و خاطرات زیبا و دوست داشتنی گذشته ی خود فکر کرده و سعی کنیم آن ها را تکرار نماییم.
11- از تردید و دودلی دوری کرده و کارها را با جدیت دنبال کنیم.
12- به ندای منفی درونی خود و تلقین های مخرب و نگران کننده ی دیگران بی توجه باشیم و سعی کنیم عکس آن ها را انجام دهیم.
13- به قدرت بی کران خداوند ایمان داشته باشیم و با خود تکرار کنیم که من لیاقت بهترین ها را دارم و با لطف خدای بزرگ به آن ها خواهم رسید.
14- از میان اهداف خود هدفی را انتخاب کنیم که امید بیشتری به موفقیت آن داریم و در تلاش برای تحقق آن، به فکر تأیید یا تکذیب دیگران نباشیم.
15- در توصیف احوال و زندگی خود از کلمات مثبت استفاده کنیم.
16- در تعریف از افراد خانواده یا دوستان از کلمات مثبت و روحیه بخش استفاده کنیم (فلانی شخص بسیار شریف و بزرگواری است).
17- از چشم و هم چشمی و حسادت که باعث ایجاد افکار منفی می شود دوری و سعی کنیم روش زندگی خود را خودمان انتخاب کنیم.
18- هرگز شعار «خواستن، توانستن است» را فراموش نکنیم و بدانیم که در سایه ی سعی و تلاش به آنچه بخواهیم می رسیم.
19- قدر لحظات زندگی را بدانیم و از آن ها به خوبی استفاده کنیم، زیرا هرگز تکرار نخواهد شد.
20- برای تغییر اوضاع و شرایط نامساعد اقدام کنیم و مطمئن باشیم که می توانیم آن ها را از بین ببریم.
21- از خود انتظار بیش از حد نداشته باشیم و خود را همه فن حریف ندانیم، به عبارت دیگر از کمال گرایی مطلق که باعث اضطراب و احساس عجز و ناتوانی می شود خودداری کنیم.
22- خود را از قید و بندهای آزار دهنده رها ساخته و ساده زندگی کنیم تا فکر و خیال آسوده ای داشته باشیم.
23- از انزوا و گوشه گیری که باعث ایجاد افکار منفی می شود دوری کرده و اوقات خود را در جمع خانواده، فامیل و دوستان سپری کنیم.
24- هر وقت احساس کردیم که افکار منفی سراغ مان آمده است، وضعیت خود را تغییر دهیم و به کاری سرگرم شویم.
25- ممکن است هنگام خواب در رختخواب افکار منفی به سراغ مان بیاید، تا خسته نشده ایم به رختخواب نرویم.
26- هرگز به هیچ وجه خود را بدبخت، ناتوان و درمانده احساس نکنیم.
27- اعتماد به نفس خود را در هر شرایطی حفظ کنیم و هرگز به دیگران اجازه ندهیم که آن را متزلزل کنند. باید متوجه باشیم که اعتماد به نفس کلید خلق تفکر مثبت است.
28- خندیدن را فراموش نکنیم. خندیدن باعث می شود تا افکار ناراحت کننده و منفی جای خود را به افکار مثبت و شاد بدهند.

اجرای راهکارهای تقویت مثبت هیچ هزینه ای ندارند و به سن و سال افراد نیز مربوط نمی شوند. فقط باید این شعار را فراموش نکنیم:

«اگر افکارمان را کنترل کنیم، زندگی مان متحول می شود».

بنابراین اجرای راه کارها را از همین حالا شروع کنیم و آن را به فردا موکول نکنیم، زیرا ممکن است فردا هرگز نیاید.1

چرا تفکر ما مثبت باشد؟2
امام علی(ع) می فرمایند:

«گمان درست از روش و رفتار خردمندان است».3

و باز حضرت علی(ع) می فرمایند:

«خوش بینی، مایه ی آسایش دل و سلامت دین است».4

و در جای دیگر می فرمایند:

«هر که به مردم گمان نیک برد، محبّت آنان را به دست آورد».5

مثبت اندیشی به شما کمک می کند تا به بهترین شکل با زندگی کنار بیایید. برای داشتن یک زندگی مثبت تر، اولین قدم آن است که احساسات، افکار و باورهای خود را بشناسید.

افراد مثبت، چه در کار و تفریح و چه در جمع دوستان و خانواده، از کسانی که دارای دید منفی هستند، شادمان تر و موفق ترند. در یک کلام، مثبت گرایی فواید زیادی دارد.

افراد مثبت اندیش، در مقایسه با کسانی که دارای تفکر منفی هستند موفقیت های بیش تری داشته، سالم تر و روابط بهتری دارند.

مثبت اندیشی چیست؟
مثبت اندیشی صرفاً در داشتن افکاری خاص خلاصه نمی شود، بلکه نوعی رویکرد و جهت گیری کلی درباره ی زندگی است. مثبت اندیشی یعنی توجه داشتن به امور مثبت در زندگی و نپرداختن به جنبه های منفی. مثبت اندیشی به معنای آن است که تصور خوبی از خویش داشته باشیم، نه آن که همواره خود را سرزنش کنیم. مثبت اندیشی یعنی نیک اندیشیدن درباره ی دیگران و حسن ظن داشتن به آن ها و با دیگران به صورت مثبت برخورد کردن. مثبت اندیشی به این معناست که انتظار داشته باشیم تا در دنیا به بهترین چیزها برسیم و یقین داشتن به این که به خواسته های خود خواهیم رسید.

خداوند در قرآن کریم می فرماید:

«ای کسانی که ایمان آورده اید از بسیاری گمان ها دوری کنید؛ زیرا برخی گمان ها گناه است».6

امیرالمؤمنین علی(ع) می فرماید:

«رفتار برادرت را به بهترین وجه آن حمل کن، تا زمانی که کاری از او سر زند که راه توجیه را بر تو ببندد و هیچ گاه به سخنی که از دهان برادرت بیرون آید، تا وقتی که برای آن محمل خوبی می یابی، گمان بد مَبَر».7

زندگی کردن با دید مثبت
افراد مثبت اندیش، گذشته را با خشنودی و رضایتمندی به خاطر می آورند نه با دریغ و افسوس و به آینده، امیدوار و خوش بین اند.
امام علی(ع) می فرمایند:

«خوش بینی اندوه را می کاهد و از افتادن در بند گناه، می رهاند».8

ساختن دنیای بهتر
امام علی(ع) می فرمایند:

«نیت پاک، سبب رسیدن به آرزوهاست».9

و در جای دیگر می فرمایند:

«درستی رأی به گردش اندیشه هاست».10

برای شروع مثبت اندیشی، آگاهی داشتن از یک نکته بسیار حائز اهمیت است و آن این که نحوه ی تفکر شما درباره ی یک واقعه، شیوه ی برخورد شما را با آن واقعه تعیین می کند. ممکن است تصور کنید که خود وقایع ذاتاً شادی آور یا غم بارند، اما در حقیقت پاسخ شما به آن واقعه باعث می شود که احساسی خوشایند یا ناراحت کننده پیدا کنید.

اگر با عینک بدبینی، سوءظن و سرزنش با دنیا روبرو شوید، با زندگی به طور منفی برخورد می کنید، اما در صورتی که پاسخ تان به وقایع زندگی با خوش بینی، شور و شوق و اطمینان و اعتماد باشد، حلقه ای از مثبت گرایی ایجاد می گردد که باعث تولید انرژی در شما می شود و اعتماد به دیگران را در شما می پروراند.

آگاهی از مثبت گراییامیرالمؤمنین علی(ع) می فرمایند:

«رسیدن آدمی به آنچه آرزومند است از زندگی خوش و ایمنی راه و فراوانی روزیش، مربوط به خوش نیتی و خوشخویی او است».11

مثبت اندیشی یعنی برخورداری از تعادلِ درونی مناسب و حفظ آرامش و خونسردی در مواجهه با مشکلات برای اینکه فرد بتواند انگیزه ی شخصی خود را حفظ کند، به اقدام مناسب بپردازد و از عملی که انجام می دهد احساس خوبی داشته باشد.

مثبت اندیشی به آن معنا نیست که به مشکلات توجه نکنید یا بی دلیل و به صورت کاذب خوش بین (یا به اصطلاح الکی خوش) باشید. ایده آل آن است که مشکلات را یادداشت کنید – مثلاً مشکلات ناشی از یک روز و کار بد – سپس به جای آنکه در حلقه های فلج کننده احساسات ناخوشایند، به دام بیفتید، دست به کار حل مشکلات شوید و به سرعت اقدام مناسبی را در پیش بگیرید.

علائم و نشانه های مثبت اندیشی
دید شما نسبت به زندگی، ترکیبی از احساسات، افکار و باورها و عقایدی که دارید. اگر خواهان آن هستید که دیدگاه منفی خود را به دیدی مثبت تغییر بدهید، اولین گام اساسی در این مسیر، شناسایی و تمایز قائل شدن بین احساسات، افکار و باورهای خود است.

لازم است بدانید که افکار، حاصل و شرایط خاصی هستند و در همان شرایط کاربرد دارند، در حالی که باورها، کلی تر  عمومی ترند و در تجربه های افراد ریشه دارند.

بر احساسات و هیجانات خود مسلط شوید
امام علی(ع) می فرمایند:

«آن که به شناخت نفس دست یابد، به پیروزی بزرگی رسیده است».12

هیجان ها و عواطف اصلی ترین شاخصی هستند که نشان می دهند شما در زندگی دیدی مثبت دارید یا منفی. هر چه از نشانه های عاطفی و هیجانی خود آگاه تر  شوید، بیش تر می توانید احساسات منفی خود را به حالت مثبت تغییر دهید.

سعی کنید احساسات و نشانه های جسمی همراه با عواطف و هیجان هایتان را بشناسید؛ برای مثال، یاد بگیرید که حالت دلشوره، نشانه ی اضطراب است یا پی ببرید که تهییج و برآشفتگی، باعث احساس نوعی حالت گزگز شدن در ستون فقرات می شود.

پاسخ های مختلفی را که به هیجان ها و عواطف خود می دهید، یادداشت کنید؛ مثلاً بر اثر تحریک پذیر شدن، کج خلق می شوید یا به هنگامی که رضایت خاطر دارید، بیش تر از حد معمول بخشنده و سخاوتمند می گردد.

به اشتراک بگذارید

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
  • Google Plus
  • Print
نظرات

نظر دادن