چگونه آمریکا و اروپا فرهنگ خود را به جامعه ی ما تزریق می کنند؟
انتشار: 13 ارد ماه 1394 ساعت 21:02 دیدگاه ها: یکی

به گزارش گلستان بلاگ، وب سایت «معهود» نوشت:

 orginal-injection

امروز حضور فرهنگ های خارجی در میان ما و مردم پر رنگ تر شده است. اما هیچ از خودمان پرسیده ایم که این فرهنگ ها چگونه رواج یافته اند؟ تبلیغ کنندگان و رواج دهندگانشان چه کسانی بوده اند؟

پاسخ این سوال مفصل و چند قسمتی است چرا که کشورهای از لحاظ جغرافیایی غربی زحمت زیادی برای طراحی آن متحمل شده اند و ما نیز کم لطفی می دانیم که پاسخ اجمالی بدهیم.

لذا در این قسمت فقط چگونگی تاثیر فرهنگ خارجی- غربی (این سوغات ناخواسته که معلوم نیست چند میلیارد برایشان سود داشته) بر کودکان را بررسی می کنیم.

کودکان بدلیل اینکه قدرت تصمیم گیری چندانی ندارند و بیشتر به دنبال تقلید و پیروی از الگو هستند و نیز به دلیل این که اطلاعات و عقایدشان تحکیم نشده است هدف خوبی برای کشت و تکثیر فرهنگ دیگر کشورها هستند.برای رواج فرهنگ در این گروه میتوانیم یک روند کلی در نظر بگیریم:

مشاهده فیلم => مشاهده کارتون => بازی کردن گیم => خرید اسباب بازی => خرید لباس و لوازم تحریر => آلودگی فرهنگی

برای ترویج فرهنگ (که البته فرهنگ تنها یکی از مقصود هاست) ابتدا یک شخصیت خیالی طراحی می کنند که معمولا هم اقتباس یافته از کمیک استریپ قدیمی مجلات است و قرار این می شود که شخصیت تخیلی قهرمان داستان باشد و به طبع مورد پیروی و الگوسازی کودکان قرار گیرد.

هر چند به نظر می رسد قصد اصلی قهرمان داستان نجات و کمک به مردم یا… است اما بی شک در یک کشور اروپایی یا آمریکایی زندگی می کند و نوع غذا خوردن ، روابط اجتماعی ، لباس پوشیدن و در یک کلمه فرهنگش تابه همان منطقه است و بر مخاطبان خود که اینجا کودکان هستند اثر مستقیم دارد.

سپس این شخصیت تخیلی پا به میدان کارتون، فیلم، بازی گوشی های هوشمند و رایانه و… می گذارد. طبیعی است که هر چه در میدان ها و قالب های بیشتری شرکت داشته باشد اثر بخشی آن افزایش یافته و رده های سنی گسترده تری حتی بزرگسالان را به خود جلب خواهد کرد.

کودک فیلم و کارتون را خواهد دید و حسرت و نیاز قهرمان بودن را احساس خواهد کرد، سپس بازی رایانه ای به کمک می آید تا این حسرت و نیاز کاذب کودک را ارضا کند. بعد اسباب بازی ، لوازم تحریر ، لباس و… این شخصیت رویایی وارد بازار می شود و کودک با دیدن آنها بدون هیچ تفکر و تصمیم گیری عقلانی اصرار بر خریدشان خواهد داشت.

آیا تا به حال فکر کرده بودید کودکان تنها با دیدن این اجناس پشت ویترین مغازه مشتاق خریدشان شده اند؟ پاسخ منفی است آنها از قبل با این اجناس دوست شده اند.

خاطرم هست که مدتی بود اجناس فلان شخصیت به مغازه ها راه پیدا کرده بود حال آنکه صدا و سیما و هیچ رسانه ای اثر صوتی تصویری از آن پخش نکرده بودند. بعدا فهمیدم که برخی کودکان از طریق ماهواره و… به دیدن آن شخصیت پرداخته اند.

و بدین وسیله کودکان رفته رفته بیشتر در فرهنگ های خارجی آلوده می شوند تا در آینده در تعارض با ارزش ها و فرهنگ ایرانی-اسلامی قرار گیرند. عده ای نیز خواه ناخواه از آب گل آلود ماهی می گیرند.

اما سوال این است که ما چه کار می توانیم بکنیم؟

فیلم و کارتون های ساخته شده ی خارجی به زبان فارسی دوبله و تا حدودی سانسور می شود ولی به قدری سریع صورت نمی گیرد که کودکان نسخه خارجی آن را نگاه نکنند.

اگر بتوان دوبله ی این محصولات و دخل تصرف را سریع انتشار داد که کودکان نسخه ایرانی آن را نگاه کنند تا حدودی می توان از عوارضش کاست.

درست که کشورهای خارجی روی کودکان هزینه و سرمایه گزافی خرج می کنند ولی سود کلان تری هم به دست می آورند. مثلا تنها با فروختن اسباب بازی یک شخصیت میتواه هزینه ی ساخته شدن فیلم آن شخصیت را جبران کرد.

در مطالب بعدی در مورد اینکه چه کارهایی میتوانیم بکنیم بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

به اشتراک بگذارید

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
  • Google Plus
  • Print
نظرات

یک نظر به "چگونه آمریکا و اروپا فرهنگ خود را به جامعه ی ما تزریق می کنند؟"

  1. تحلیلی بر وضعیت شبکه های تلویزیونی در ایران:
    http://www.mahud.ir/post/22

نظر دادن