پیامبری که از پیامبریش توبه کرد!
انتشار: 22 مرد ماه 1395 ساعت 19:05 دیدگاه ها: هيچ

به گزارش باشگاه وبلاگ نویسان ایرانی حرف تو  وبلاگ سنگر سافت نوشت:

-13713

مناظره ی باب با نظام العلماء در مجلس ولیعهد، ناصر الدین میرزا که به توبه ی ظاهری باب انجامید چنین است:    (خودتان قضاوت کنید)

برای مشاهده مناظره، به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

 

نظام العلماء: … شما ادعای خود را در حضور علمای اسلام بیان نمایید تا تصدیق و تکذیب آن محقق گردد. اگر چه من اهل علم نیستم و مقام ملازمت دارم و خالی از غرضم، تصدیق من خالی از فایده نخواهد بود و مرا از شما سه سوال است:

اولا آیا این کتبی که بر سنت و سیاق قرآن و صحیفه و مناجات در اکناف و اطراف ایران منتشر شده از شماست یا نه؟ و آیا آنها را شما تعریف کرده اید و یا به شما بسته اند؟

باب: از خداست

نظام العلماء: من چندان سواد ندارم، اگر از شماست بگویید آری و الا نه

باب: از من است

نظام العلماء: آیا معنی کلام شما که گفتید از خداست این است که زبان شما مثل شجره ی طور است؟

باب: روا باشد انا الحق از درختی          چرا نبود روا از نیکبختی

نظام العلماء: این همه آوازها از شه بود؟

باب: رحمت به شما! همین طور است

نظام العلماء: شما را باب می گویند. چه کسی کی و کجا بر شما این اسم را گذاشته است؟ معنی باب چیست؟ و آیا شما به این اسم راضی هستید یا نیستید؟

باب: این اسم را خدا به من داده است

نظام العلماء: در کجا؟ در خانه ی کعبه، بیت المقدس یا بیت المامور؟

باب: هر کجا باشد اسم خدایی است

نظام العلماء: البته در اینصورت راضی هم هستید. معنی باب چیست؟

باب: «انا مدینه العلم و علیٌ بابها»؛ فرموده ی محمد بن عبدالله

نظام العلماء: شما باب مدینه ی علم هستید؟

باب: بله

نظام العلماء: حمد خدا را که من چهل سال است قدم می زنم که به خدمت یکی از ابواب برسم، مقدور نمی شود. حال الحمد لله در ولایت خودم  بر سر بالینم آمد. اگر چنین شد و معلوم گردید شما بابید، منصب کفشداری را به من دهید

باب: گویا شما حاج ملا محمود باشید؟

نظام العلماء: بله

باب: شان شما اجل است باید منصب بزرگی به شما داد

نظام العلماء: من همین را می خواهم، مرا کافی است

ولیعهد: ما هم این مسند را به شما که بابید تسلیم می نماییم

نظام العلماء: به قول پیغمبر یا حکیم دیگر که فرموده است: «العلم علمان؛ علم الابدان و علم الادیان» در علم ابدان عرض می کنم که در معده چه کیفیتی حاصل می شود که شخص تخمه می شود؟ بعضی به معالج رفع می گردد و برخی منجر به سوء هضم می شود یا به مراق منتهی می گردد؟

باب: من علم طب نخوانده ام

ولیعهد: در صورتی که شما باب علوم هستید می گویید علم طب نخوانده ام؟ با دعوی شما منافات دارد

نظام العلماء: عیب ندارد. این علم بی طره است داخل علوم نیست، با بابیت منافات ندارد

پس از باب پرسید: علم ادیان علم اصول است و فروع و اصول مبدا دارد و معاد. بگویید آیا سمع و بصر و قدرت عین ذات هستند یا غیر ذات؟

نظام العلماء: عین ذات هستند

نظام العلماء: پس خدا متعدد شد و مرکب. ذات با علم دو چیزند که مثل سرکه و شیره عین یکدیگر شدند؛ مرکب از ذات و علم یا از ذات و قدرت. علاوه بر این ذات لاضد له و لا ندّ له است. علم که عین ذات است، ضد دارد که جهل باشد. علاوه بر این دو مفسده، خدا عالم است، پیغمبر هم عالم است، من هم عالمم. در علم شریک شدیم. مابه الاشتراک داریم. علم خدا از خودش هست و علم ما از او . پس مابه الامتیاز داریم. در نتیجه خدا مشترک شد از مابه الامتیاز و مابه الاشتراک و حال آنکه خدا مرکب نیست.

 باب: من حکمت نخوانده ام

نظام العلماء: علم فروع مستنبط از کتاب و سنت است و فهم کتاب و سنت موقوف بر علوم بسیاری مثل صرف و نحو و معانی و بیان و منطق. شما بابید «قال» را صرف کنید

باب: کدام قال؟

نظام العلماء: قال، یقول، قولاً، قالا قالوا قالت قالتا قلنَ.  آقای باب باقی را شما صرف کنید

باب: در طفولیت خوانده بودم، فراموش شده

نظام العلماء: در هو الذی یریکم البرق خوفا و طمعا، خوفاً و طمعاً بر حسب ترکیب چیست؟

باب: در نظرم نیست

نظام العلماء: معنی این حدیث را بگویید: « لعن الله العیون الثلاثه فانها ظلمت عیناً واحداً

باب: نمی دانم

نظام العلماء: مامون خلیفه از حضرت رضا پرسید:« ما الدلیل علی خلافه جدّک؟ قال آیه انفسنا قال لولا نسائنا قال لولا ابنائنا»؛ « وجه استدلال امام رضا(ع) چیست؟ و وجه ردّ مامون بر امام و ردّ امام بر خلیفه چیست؟

باب(با تحیر): این حدیث است؟

نظام العلماء: بله حدیث است. شان نزول انا اعطیناک الکوثر معلوم است

حضرت رسول می گذشت، عاص گفت: این مرد ابتر است، عن قریب می میرد و اولادی از او نمی ماند. حضرت غمگین شد، از برای تسلیت آن حضرت این سوره نازل گشت. حال بگویید این چه تسلیت است؟

باب: واقعا شان نزول سوره این است؟

نظام العلماء: آقایان اینطور نیست؟

حضار (همگی): بله

باب: مهلت دهید فکر کنم

نظام العلماء: ما در عهد جوانی به اقتضای سن شوخی می کردیم و این عبارت علامه را می گفتیم:« اذا ادخل الرجل علی الخنثی و الخنثی علی الانثی وجب الغسل علی الخنثی دون الرجل و الانثی»

باب( پس از فکر): این عبارت از علامه است؟

حضار: بله

نظام العلماء: از علامه نباشد از من باشد. معنی آنرا فرمایید آخر نه شما باب علمید!

باب: چیزی به خاطرم نمی رسد

نظام العلماء یکی از معجزات پیغمبر قرآن است و اعجاز آن با فصاحت و بلاغت است. تعریف فصاحت چیست و با بلاغت چه فرقی دارد و نسبت بین انها چیست؟

باب: در نظرم نیست

نظام العلماء: اگر در نماز کسی شک کند بین دو و سه، چه کند؟

باب: بنا را بر دو بگذارد

ملا محمد مامقانی: ای بی دین! تو شکیات نماز را نمی دانی ادعای بابیت می کنی؟

باب: بنا را بر سه بگذارد

ملا محمد مامقانی: پیداست، دو نشد سه است. تو نوشته ای که اول کسی که به من ایمان اورد نور محمد و علی است

باب: بله

ملا محمد مامقانی: پس تو متبوع و آنها تابع و تو از آنها افضلی؟

علم الهدی: خداوند در قران فرموده پنج یک مال را در راه خدا دهید و تو گفته ای یک سوم مال را بدهید! چرا؟

باب: ثلث هم نصف خمس استف چه تفاوت دارد؟ (خنده ی شدید حضار)

نظام العلماء: چند از این اخبار و الفاظ و مجاز           سوز خواهم سوز با آن سوز ساز

من در بند لفظ نیستم. کرامتی مطابق ادعای خود بر من بنما تا مرید شوم

باب: چه کرامت می خواهی؟

نظام العلماء: اعلی حضرت در پایش مرض نقرس است. او را صحتی ده

ولیعهد: دور رفتی!همین شما را تغییر حال داده جوان کنند، ما این مسند را به او واگذار می کنیم

باب: در قوه ندارم

نظام العلماء عزت بی جهت نمی شود. در عالم لفظ گنگ، در عالم معنی لنگ. چه هنری داری؟

باب: آیات فصیحه می خوانم:« الحمدلله الذی خلق السماوات و الارض» و تاءِ سماوات را با زبر خواند

ولیعهد( با تبسم): و ما بتاء و الف قد جمعا               یکسر فی الجر و فی النصب معاً

باب: اسم من علی محمد است . با رب موافق است

نظام العلماء: هر علی محمد و محمد علی چنین است. گذشته از این، باید شما دعوی ربوبیت کنید نه بابیت

باب: من آن کسم که هزار سال است انتظار او را می کشید

نظام العلماء: یعنی شما مهدی صاحب الامرید؟

باب: بله

نظام العلماء: شخصی یا نوعی؟

باب: شخصی

نظام العلماء: نام او محمد فرزند حسن است و نام مادر او نرجس، صیقل، سوسن است و نام تو علی محمد و نام پدر و مادر تو چیز دیگر. زادگاه آنحضرت سامره است و زادگاه تو شیرازاست. سن او بیش از هزار سال، سن تو کمتر از چهل سال است. وانگهی من شما را نفرستاده ام

باب: دعوی خدایی می کنی؟

نظام العلماء: مثل تو امامی مانند من خدایی می خواهد

باب: من به یک روز دوهزار بیت می نویسم! کسی می تواند چنین کند؟

نظام العلماء: من در دوران توقف در عتبات، آدمی داشتم که هر روز دو هزار بیت می نوشت. آخرالامر کور شد. شما هم این عمل را ترک کنید و الا کور خواهید شد!!!

متن مناظره برگرفته از: مهدی پور،شبهات مهدوی دوران ما(نقدی بر بهائیت)،صفحه 32 تا 41

این بخشی از مناظره باب با نظام العلماء بود. لازم است بدانید باب بعد از توبه خود باز هم ادعا کرد و میرزا تقی خان امیر کبیر که در زمان ناصرالدین شاه، صدر اعظم دولت ایران بود، پیشنهاد اعدام باب را به شاه داد و سرانجام باب اعدام گردید.

جالب است بدانید که ادعاهای علی محمد شیرازی در بسیاری از کتب بهائی آمده است.

 

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
  • Google Plus
  • Print
نظرات

نظر دادن