نگاهی به فیلم agora ساخته آلخاندرو آمنابار روایتِ دروغین یهودیان از یک واقعه تاریخی
انتشار: 08 مهر ماه 1394 ساعت 21:07 دیدگاه ها: هيچ

به گزارش گلستان بلاگ،وبلاگ «آریان بلاگفا» نوشت:

فیلم “آگورا” با اصالت بخشیدن به علوم و فلسفه یونانی که شخصیت هیپاتیا نماینده آن است در مقابل تصویری همراه با توحش و بربریت را به مسیحیان نسبت می دهد، مسیحیان در فیلم برده های متوحش و در پی انتقام از ارباب های یونانی خود تلقی می شوند.

وقایع تاریخی ( به ویژه تاریخ صدر مسیحیت) از ابتدا برای سینمای غرب از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. حقیقت این امر آن زمان بر ما آشکار می شود که متوجه می شویم که در طول تاریخ سینمای غرب به خصوص آن زمان که سنت ساخت فیلم های پر خرج بسیار کمتر بود بودجه های عظیمی برای ساخت آثاری در مورد وقایع صدر مسیحیت (همچون فیلم “السید” و یا “آهنگ برنادت”) اختصاص داده می شد.

باید دانست که دکترین سینمای غرب خواهان همانند انگاری با شخصیت های برجسته تاریخ خود است، در واقع افسانه پردازی و رویا سازی برای ایجاد این همانند انگاری مابین شخصیت های سیاسی برجسته زمان و تصویر شخصیت های بزرگ تاریخی در سینما از اصلی ترین اهداف سیاسی و پنهان آن است، به عنوان مثال چگونه می توان فیلم “اسپارتاکوس” ساخته استنلی کوبریک محصول 1960 را دید و همانند انگار شخصیت قهرمان فیلم را با دکترین امنیتی دولت آیزنهاور درک نکرد؟

این بار سینمای غرب با فیلم “آگورا” قصد به تصویر کشیدن زندگی هیپاتیا از شخصیت های مهم پیرو فلسفه نو افلاطونی را دارد. هیپاتیا ظاهرا ریاضی دان و منجم متاثر از بازخوانی افلوطین از آراء افلاطون (که به فلسفه نو افلاطونی مشهور شد) بود، که به اتهام جادوگری توسط کلیسا به مرگ محکوم شد. مرگ هیپاتیا توسط کلیسا موجب شد تا این شخصیت را همچون گالیله از قربانیان دستگاه تفتیش عقاید بدانندکه توسط کلیسا مجازات شد، اما اگر کمی از پروپاگاندای تاریخ نگاران یهودی دور شویم متوجه میگردیم که تصوف متاثر از فلسفه افلاطونی، بدعت های شرک آمیزی توسط نو افلاطونیان را در راستای انحرافات در صدر مسیحیت بنیان نهاد که به آن می پردازیم.

1248313_435
نقاشی رافائل از هیپاتیا (ایستاده در مرکز تصویر)

agora محصول 2009 به کارگردانی آلخاندرو آمنابار فیلمساز برجسته اهل شیلی است. هزینه تولید این فیلم 73 میلیون دلار می باشد، که در طول تاریخ سینمای اسپانیا بی سابقه بوده است. وقایع این فیلم به قرون اول میلادی در شهر اسکندریه، قلمرو امپراطوری بیزانس (روم شرقی) باز می گردد. دوره ای از تاریخ که بر خلاف وقایع بسیار مهم و تاریخ ساز در آن، از سوی سینمای غرب با کم توجهی مواجه شده است.

آگورا
آلخاندرو آمنابار

داستان فیلم در مورد شخصیت هیپاتیا زنی اصالتا یونانی می باشد که پدر او در اسکندریه از مقام سیاسی مهمی برخوردار است. هیپاتیا که معلم است شاگردانی نیز در نزد وی آموزش می بینند. از میان شاگردان این زن یک پسر اشراف زاده و با نام ارستیس و یک برده فقیر با نام داووس هر دو به میزانی علاقه مند و شیفته معلم خود می شوند و بر سر تصاحب او مقابل یکدیگر قرار می گیرند. سرانجام ارستیس که از موقعیت ویژه ای برخوردار است، مبدل به یکی از مقامات ارشد در امپراطوری روم شرقی میگردد و با هیپاتیا ازدواج می کند، در این میان با رسمی گردیدن دین مسیحیت در سال های میانی قرن چهارم میلادی، در شهر اسکندریه بحرانی به وجود می آید. این بحران که برآمده از تقابل فرقه های و قومیت های مختلف است موجب پدید آمدن چنددستگی می گردد. شناخت این دوره از تاریخ مستلزم این است که بدانیم موقعیت شهر اسکندریه در قرون اول میلادی چگونه بود.

آگورا

همانطور که می دانیم شهر اسکندریه که با فتح اسکندر مقدونی در سال 331 پیش از میلاد در بندری در کشورمصر تاسیس شد. در دوران حکومت بطلمیوسیان این شهر مبدل به مکانی امن برای یونانیان پر نفوذی گر�کل اشغال نمود؟ مگر این اسکندر مقدونی زاده مقدونیه در تمدن یونان و شاگرد ارسطو فیلسوف یونانی نبود که با سپاهیان متوحش خود دست به کشتار در تمدن های شرقی زد؟ در این میان آیا چهره این توحش در میان بردگان گرویده به دین مسیحیت است یا یونانیان اشغالگر؟

“آگورا” در لفظ یونانی به معنای مجلس است. این فیلم در بخش غیر مسابقه ای جشنواره کن  نیز به نمایش در آمد.

مسعود قدیمی

 

به اشتراک بگذارید

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
  • Google Plus
  • Print
نظرات

نظر دادن