نمایی از کارتون گالیور در زندگی های امروز!
انتشار: 19 مرد ماه 1395 ساعت 16:05 دیدگاه ها: یکی

به گزارش گلستان بلاگ، وب سایت «ندای یک بسیجی عاشق» نوشت:

به نقل از “ندای یک بسیجی”: در کارتون گالیور در سرزمین لی لی پوت و آدم کوتوله ها، شخصیتی است که همواره جنبه های منفی را مورد تاکید قرار می دهد و عبارت “من می دونستم که این کار سرانجامی ندارد و توی دردسر می افتیم” و مانند آن را مرتب در گوش دیگر شخصیت های داستانی تکرار می کند.

16(4)

فرآوری: زهرا اجلال
گالیور
خرده گیری؛ جستجویی در خطاهای دیگران

برخی از مردم، از نظر روان شناسی اجتماعی، به بیماری منفی نگری به جای مثبت نگری دچار هستند. آنان به جای آن که مثبت های هر چیزی را مد نظر قرار دهند و نیمه پر لیوان را بنگرند، به نیمه خالی آن اشاره می کنند.
این شیوه برخورد با مسایل، ریشه در بیماری بینشی و نگرشی دارد و بیانگر شخصیت سست و ناتوانی است که خرده گیران از آن رنج می برند. آنان می کوشند تا ضعف ها و سستی های خویش را با ایرادگیری از عیب های دیگران و تفحص و جست و جو در خطاهای آنان، بپوشانند. لذا خرده گیری نسبت به هر کار و عملی، در این گونه از انسان ها امری عادی و طبیعی جلوه می کند.
این در حالی است که در قرآن کریم، در مذمّت مردم عیب جو و عیب تراش یک سوره ی مخصوص آمده است: وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَهٍ لُمَزَهٍ؛ واى بر هر بدگوى عیبجویى، الَّذِی جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ؛ که مالى گرد آورد و برشمردش.»(همزه،1 و 2)
صفتی از صفات منافقان
در قرآن کریم، در مذمّت مردم عیب جو و عیب تراش یک سوره ی مخصوص آمده است: وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَهٍ لُمَزَهٍ؛ واى بر هر بدگوى عیبجویى، الَّذِی جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ؛ که مالى گرد آورد و برشمردش

در آیه ی مورد بحث نیز خداوند حکیم صفت لمز، یعنی عیب جویی را از صفات منافقان نشان می دهد که محور فکرشان منافع مادی است؛ حتّی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) نیز توقّع دارند از بیت  المال سهم بیشتری به آنها بدهد که  در این صورت او را می ستایند و مدحش می کنند و اگر بیش از حقّشان به آنها ندهد بر او خشم می کنند و به خلاف عدالت متّهمش می نمایند!
چنانکه می فرماید: «اگر از اموال دنیا به آنها داده شود هر چند استحقاق آن را نداشته باشند راضی و خوشحال می شوند [و تعریف می کنند] و اگر داده نشوند خشم می کنند و اهانت روا می دارند.»
آثار و پیامدهای عیب جویی

برای عیب جویی و خرده گیری، آثار و پیامدهای دنیوی و اخروی، فردی و اجتماعی متعددی در آموزه های قرآنی بیان شده است.
از جمله این آثار می توان به محرومیت از هدایت الهی اشاره کرد که در آیات سوره توبه به آن اشاره شده است؛
فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِی قُلُوبِهِمْ إِلَى یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللَّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ (77)
در نتیجه به سزاى آنکه با خدا خلف وعده کردند و از آن روى که دروغ مى گفتند در دلهایشان تا روزى که او را دیدار مى کنند پیامدهاى نفاق را باقى گذارد.
چه براى آنان آمرزش بخواهى یا برایشان آمرزش نخواهى [یکسان است  حتى] اگر هفتاد بار برایشان آمرزش طلب کنى هرگز خدا آنان را نخواهد آمرزید چرا که آنان به خدا و فرستاده  اش کفر ورزیدند و خدا گروه فاسقان را هدایت نمى  کند

الَّذِینَ یَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِینَ مِنَ الْمُوْمِنِینَ فِی الصَّدَقَاتِ وَالَّذِینَ لَا یَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ (79)
کسانى که بر مومنانى که [افزون بر صدقه واجب] از روى میل صدقات [مستحب نیز] مى  دهند عیب مى  گیرند و [همچنین] از کسانى که [در انفاق] جز به اندازه توانشان نمى  یابند [عیبجویى مى کنند] و آنان را به ریشخند مى  گیرند [بدانند که] خدا آنان را به ریشخند مى  گیرد و براى ایشان عذابى پر درد خواهد بود (79)
اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لَا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِینَ مَرَّهً فَلَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ کَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ(80)
چه براى آنان آمرزش بخواهى یا برایشان آمرزش نخواهى [یکسان است  حتى] اگر هفتاد بار برایشان آمرزش طلب کنى هرگز خدا آنان را نخواهد آمرزید چرا که آنان به خدا و فرستاده  اش کفر ورزیدند و خدا گروه فاسقان را هدایت نمى  کند (80، توبه)
عیب جویی زمینه افتادن در دام فسق و فجور است

خرده گیری و عیب جویی از دیگران، موجب می شود تا آدمی تنها جنبه های منفی را ببیند و از جنبه های مثبت باز ماند. لذا در دام فسق و فجور می افتد؛ زیرا همه جامعه را در حالتی از فسق و فجور می یابد و اندک اندک میل باطنی وی نیز به سوی فسق وفجور کشیده می شود و خود نیز در دام آن می افتد.
بسیاری از کسانی که در دام فسق و فجور می افتند، کسانی هستند که در جامعه، فقط فسق و فجور را می بینند و در جست و جوی آن می باشند.
یکی از راه های درمان عیب جویان آن است که آنان را تحریم کرده و از سخن و رفتار ایشان پیروی نکرد تا آنان به خود آیند و دست از عیب جویی و خرده گیری نسبت به دیگران بردارند

به عنوان نمونه زنی که در محله و خیابان خویش تنها در حال تفحص زندگی زنان و دخترانی است که گناه و فسق مرتکب می شوند، اندک اندک خود، در دام فسق می افتد. براین اساس قرآن از هرگونه تحقیق و تفحص زندگی دیگران و عیب جویی باز می دارد تا شخص خود در بلند مدت گرفتار فسق و فجور نشود.
به هر حال یکی از آثار عیب جویی و خرده گیری از گناه ها و خطاها و اشتباهات و عیوب دیگری، افتادن در دام فسق و فجور است که آیات 77 تا 80 سوره توبه به آن اشاره کرده است: وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ
راه درمان عیب جویان

خداوند از مومنان می خواهد تا از اطاعت و پیروی عیب جویان  دست بردارند؛ زیرا اطاعت ایشان می تواند آدمی را از حقیقت و پیروی از حق باز دارد. بنابراین هر گونه پیروی حتی از خرده عیب جویان در اسلام حرام دانسته شده است تا با تحریم از سوی مومنان مواجه شده و به بازسازی اخلاقی و رفتاری خویش بپردازند. (قلم آیات 10 و 11)
به سخن دیگر، یکی از راه های درمان عیب جویان  آن است که آنان را تحریم کرده و از سخن و رفتار ایشان پیروی نکرد تا آنان به خود آیند و دست از عیب جویی و خرده گیری نسبت به دیگران بردارند.
کلام را با روایتی زیبا به پایان می بریم:
امام صادق (علیه السلام) از حضرت رسول اعظم (صلی الله و علیه وآله) نقل می  فرماید:
«لغزش های مومنین را جستجو نکنید زیرا هر که لغزش های برادرش را جستجو کند، خداوند لغزش هایش را دنبال نماید و هر که خدا لغزش هایش را دنبال کند، رسوایش سازد گرچه در درون خانه اش باشد.» (اصول کافی، ج 4، ص 58)

به اشتراک بگذارید

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
  • Google Plus
  • Print
نظرات

یک نظر به "نمایی از کارتون گالیور در زندگی های امروز!"

  1. باران بهشتی می‌گه:

    با سلام. تشکر از لطف شما دوست بزرگوار. ان شاءالله زیر سایه امام زمان عج موفق باشید.

نظر دادن