محرم نامحرم از نگاه اسلام بخش (۳)
انتشار: 13 آذر ماه 1395 ساعت 11:09 دیدگاه ها: هيچ

به گزارش گلستان بلاگ،وبلاگ «ناصح امین» نوشت:

عضو ناشکر

«لیس فى البدن شى ء اقل شکرا من العین فلا تعطوها سولها فتشغلکم عن ذکر الله عز و جل»

حضرت امیر علیه السلام فرمود: هیچ عضوى ناسپاس تر از چشم نیست خواسته چشم را اجابت نکنید که از یاد خدا شما را غافل مى کند. (این اولین ضرر نگاه هاى بیهوده است یعنى غفلت ).

زنها با نامحرم کمتر صحبت کنند

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: زنها با نامحرم بیش از پنج کلمه آن هم به هنگام ضرورت صحبت نکنند (صحبت کردن و مقدمات و لوازم آن مانند صداى رقیق و نگاه کردن به یکدیگر و سایر مسائل از موجبات فساد در بسیارى از موارد است، بنابراین از نظر اسلامى برازنده زن مسلمان نیست که هنگام خرید و غیره شروع کند با مرد نامحرم سخنان بیهوده و غیر ضرورى گفتن )برای خواندن متن کامل ادامه مطلب را کلیک کنید..

 

چهار چیز دل مرده گى مى آورد.

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: چهار چیز دل را مى میراند، گناه روى گناه، با زنها زیاد مناقشه کردن یعنى سخن گفتن (منظور یا زنهاى نامحرم است و یا بطور کلى زیاد با زنها بگو مگو کردن مخصوصا اگر نامحرم باشند، به هر حال مردان و یا زنانى که بخاطر شغل یا مسائل دیگر با اجنبى صحبت مى کنند باید به حداقل اکتفا کنند) و بگو مگو با افراد احمق که او بگوید و تو بگویى و به خیرى بر نگردد و چهارم همنشینى با مرده ها! سوال شد: همنشینى با مرده ها یعنى چه؟ حضرت فرمود: هر ثروتمند خوشگذارن.(1)

مؤ لف گوید: پیامبر اکرم این چهار کار را موجب دل مرده شدن دانسته است و دل که بمیرد دیگر از صفات انسانى بدور است و قابلیت فیض الهى را هم ندارند، نه از دعا لذت مى برد و نه از عذاب الهى مى ترسد و نه از تشویق هاى او رغبت حاصل مى کند. زنگ هاى خطر را احساس نمى کند و به معنویات و امور دینى ارزش قائل نمى شود، حیوانى مى شود انسان نما، که تمام تلاشش در فکر شکم و شهوت است، و معلوم است که گناه زیاد کردن بدون توبه دل را مى میراند، با زنهاى اجانب صحبت کردن کانون فساد اخلاقى است، با زن هایى که محرم هم هستند اما سراسر صحبتشان در محور گناه یا مادیات یا امور بیهوده است نیز همینطور است، بحث و جدل با افراد احمق هم جز گمراه کردن روح و فکر فایده اى ندارد، اما همنشینى با پولداران خوشگذران از آنجا که تمام ظاهر و باطن این افراد نشان دهنده مادیات مى باشد، لباسشان، رخسارشان، رفتارشان، منزلشان، ، فرزندانشان و فامیلشان و حتى افکار و روحیاتشان تمام مظاهر مادى هستند، چه بسا افراد کم ظرفیتى که با مشاهده و همنشینى با اینان، خود را سبک و پست احساس کنند و ارزش هاى معنوى خود را فراموش کرده، به فکر جمع آورى و حرص و طمع بیفتد و این است که موجبات مرگ و قساوت دل انسان مى گردد و از همین جاست که توصیه مى شود، زن و فرزندان خود را تا مى توانید از مجالس با اینگونه افراد بدور دارید

دکتر محرم است اما:

ابو حمزه ثمالى گوید: از امام باقر علیه السلام سئوال کردم زن مسلمان اگر بلایى به بدنش رسد مثل شکستگى یا زخم در مکانى که بر مرد جایز نیست به آنگاه کند (ولى) مرد بهتر مى تواند معالجه کند از زن، آیا بر مرد جایز است (براى مداوا) نگاه کند؟ حضرت فرمود: اگر مضطر شد در مراجعه به مرد، و زن هم رضایت داد مرد مى تواند او را معالجه کند.(2)

مؤ لف گوید: این که برخى از بانوان معتقدند دکتر محرم است صحیح است اما به شرط اینکه دکتر زن براى معالجه زن نباشد و یا دکتر مرد براى معالجه مرد نباشد و یا دسترسى به آن غیر مقدور و سنگین باشد و به مقدار ضرورت از دو طرف اکتفا شود، نه اینکه نزد دکتر مثل شوهر حجاب خود را باز کند و بى پروا بدن خود را نشان دهد، اگر باید جایى از دست خود را نشان دهد جایز نیست تمام عضو را نشان دهد بلکه باید مقدار غیر لازم را بپوشاند، بر دکتر هم جایز نیست بیش از مقدار لازم را در نظر کند، بنابراین راننده و بقالى و آب حوضى و دستفروش و غیر اینها هیچکدام محرم نیستند که بانوان بى پروا با آنها صحبت کنند یا به هم نظرکنند همچنان که معلم و استاد نیز به هیچ وجه محرم نیست و مانند سایر مردها و زنهاى نامحرم حساب مى شوند، لازم مى دانم در اینجا به حساسیت این مسئله تاکید کنم که اگر جامعه اسلامى مى خواهد روابطش در عین پیشرفت علمى از عفت و دیانت برخوردار باشد باید سعى شود در محیطى بسیار ساده و عفیف با همین امکانات موجود با حداکثر توان تلاش کنند تا بانوان مسلمان براى معالجه یا درس خواندن محتاج نامحرم نباشد و بالعکس

سه نوبت اجازه بگیرند

امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که با خانواده اى کار دارد سه بار باید اجازه بگیرد بار اول براى اینکه بشنوند بار دوم براى اینکه آماده شوند و بار سوم که اجازه گرفت اگر خواستند اجازه دهند و اگر نخواستند اجازه ندهند و طرف بر مى گردد.(3) (پس کسى که نزد دیگرى مى رود نباید بدون اجازه وارد شود و اگر هم فهمید که در خانه هستند منتظر جواب مثبت نباشد همینکه اجازه ورود نداند برگردد شاید در وضعى نیستند که پذیراى او باشند).

منبع: 1- وسائل ج 14 ص 143  2- وسائل، ج 14، ص 172.   3-وسائل ج 14 ص 161. 

به اشتراک بگذارید

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
  • Google Plus
  • Print
نظرات

نظر دادن