شهادت، اوج اندیشه مهدویت
انتشار: 11 فرو ماه 1395 ساعت 14:01 دیدگاه ها: هيچ

به گزارش گلستان بلاگ،وب سایت «اصحاب عشق» نوشت:

شهادت گواه بر آبادانی است که سربازان امام زمان علیه السلام با شب زنده داری و تلاوت قرآن و زمزمه های “یا مهدی عجل علی ظهورک” در سرزمین وجود خویش ایجاد نمودند. آنان امام علیه السلام را با چشم قلب دیدند و لبیک گویان اندیشه مهدویت را در زندگی جهادی، کاربردی و عملی کردند.

میترا اعوانی
24(1)

شهادت در مکتب مهدویت

شهادت و شهود، حضوری است که همراه با مشاهده چشم سر یا چشم قلب باشد.(۱) شهادت، خبر دادن از روی قطع است و اصل شهادت، خبر دادن از چیزهایی که مشاهده کرده است و شهید به معنای گواه است به طوری که هیچ چیز از سیطره او پنهان نباشد و شهید یکی از نام های خداوند می باشد.(۲)
این واژه، ریشه ای تک معنایی دارد که بر حضور و آگاهی دادن دلالت می کند.(۳)  مشتقات شهادت “شهد” (حاضر شد) ماضی ثلاثی مجرد است که در قرآن ۴۴ بار آمده است؛ و “شهید” که در قرآن ۳۶ بار آمده است به معنای گواه؛ و “مشاهده” که در قرآن ۱۶ بار آمده است به معنای حاضر و گواه می باشد.(۴)
شهادت همان حضور یافتن در مجالس عشق بازی با خداوند می باشد که از اندیشه مهدویت به عنوان الگو  و حجت امت واحده می باشد. شهادت همان شریک و همراه انسانهای بزرگ و شجاع و از خود گذشته می باشد که همراه و حاضر در محافل می باشد(۵) و آرمان بزرگ شهادت به عنوان ارزش انسانیت می ماند. (۶)
شهید کسی است که در رکاب امام عصرش لبیک گویان، شنید و اطاعت کرد و شربت شهادت را نوشید یا در جهاد مشروعی به قتل رسید. در تعریف شهید چند وجه آمده است:
۱- ملائکه شاهد او می باشند و در کنارش رحمت می دهند.
۲- خدا و ملائکه در بهشت به صداقت او گواهی می دهند.
۳- در روز قیامت شفیع می باشند و در کنار رسول الله صلی الله علیه و آله گواهی در خواست می کنند.
۴- شهید زنده و حاضر و ناظر می باشد. (۷)

آرمان های انقلاب جهانی مهدوی

اندیشه مهدویت همان پیروزی نهایی نیروی حق و صلح و عدالت بر نیروی باطل و ظلم و ستم، گسترش جهانی ایمان و اسلام، استقرار کامل و همه جانبه ارزش های اساسی، تشکیل مدینه فاضله و جامعه ایده آل و بالاخره اجرای این ایده عمومی و انسانی به وسیله شخصیتی مقدس و عالی قدر است که در روایات متواتر اسلامی از او به “مهدی” تعبیر شده است.

شهادت گواه بر آبادانی است که سربازان امام زمان علیه السلام با شب زنده داری و تلاوت قرآن و زمزمه های “یا مهدی عجل علی ظهورک” در سرزمین وجود خویش ایجاد نمودند. آنان امام علیه السلام را با چشم قلب دیدند و لبیک گویان اندیشه مهدویت را در زندگی جهادی، کاربردی و عملی کردند

این اندیشه در تمام فرق و مذاهب با تمام اختلاف ها وجود دارد و قابل اثبات است، زیرا این اندیشه به حسب اصل و ریشه، قرآنی است و قرآن با قاطعیت تمام، پیروزی نهایی ایمان اسلامی (۸)، غلبه قطعی صالحان و متقیان (۹)، کوتاه شدن دست ستمکاران و جباران برای همیشه و آینده درخشان و سعادتمندانه بشریت را نوید داده است. (۱۰)
آرمان قیام و انقلاب مهدوی یک فلسفه اجتماعی است. این آرمان بزرگ، گذشته از اینکه الهام بخش ایده و راهگشا به سوی آینده است، آینه بسیار مناسبی است برای شناخت آرمان های اسلامی در حکومت جهانی واحد و پیروزی نهایی اصلاح و تقوا و صلح و عدالت و آزادی و صداقت بر زور و استکبار و استبداد و ظلم و اختناق، و رسیدن بلوغ بشریت به خردمندی کامل و پیروزی فکر و ایدئولوژی، و آزادی از اسارت در شرایط طبیعی اجتماعی و غرائز حیوانی که حداکثر بهره گیری از مواهب زمین است.

اصول تربیت عبادی در اندیشه مهدویت

برقراری مساوات کامل میان انسانها در ثروت و سازگاری انسان و طبیعت، اینها نویدها و آرمان های عملی اسلامی است.(۱۱)  ذیل آیه ای (۱۲) در قرآن وعده های خداوند به مؤمنان را در چهار چیز بیان فرموده است:
۱٫ برای آنان جامعه ای صالح مخصوص خود درست کرده و حاکمیت زمین را در اختیار آنان قرار می دهد.
۲٫ دینشان را در زمین برتری می دهد و این همان است که خدا آن را برای مؤمنین و تمام انسانها پسندیده است که همانا دین مقدس اسلام است. چنانکه در سوره مائده آیه ۳ می فرماید (۱۳) : “و دین اسلام را برای شما پسندیدم”.
۳٫ امنیت را جایگزین ترس آنان می گرداند.
۴٫ آنان نیز فقط خدا را عبادت کرده و هیچ چیز را شریک او قرار نمی دهند.
در ذیل این آیه در حدیثی از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که ایشان در مورد «اَلَّذینَ آمَنوا مِنکُم و عَمِلوا الصّالِحات» در این آیه می فرمایند: “به خدا سوگند آنان دوستداران و پیروان ما خاندان پیامبرند که خداوند به دست مردی از ما که مهدی این امت است نویدهای جانبخش آیه را درباره آنان تحقق می بخشد”. (۱۴)
امام صادق علیه السلام نیز در روایتی دیگر می فرمایند: “تاویل و مصداق این آیه هنوز نیامده است هنگامی که قائم قیام کند کسی که او را درک می کند تاویل این آیه را می بیند: هر آینه دین محمد به هر جایی که شب برسد (همه کره زمین) می رسد به صورتی که هیچ مشرکی بر روی زمین نخواهد بود. همان گونه که خداوند فرمود: مرا پرستش کنید شریکی را برای من قرار ندهید”. (۱۵)
این اصول تربیت عبادی در اندیشه مهدویت می باشد که انسانها را به اوج از خود گذشتن و ایثار و در نهایت شهادت می رساند.

پی نوشت:

١-الشهود و الشهاده الحضور مع المشاهده اما بالبصر او بالبصیره (مفردات راغب ،ماده شهد )،مفردات قران ، حمید محمدی ،ص ۱۵۵
۲-همان ،والشهاده خبر قاطع و اصل الشهاده الاخبار ما شاهده …..
۳-همان ص ۱۵۶،الشین ووالهاء والدال ……
۴-همان ،ص ۱۵۶ و ۱۵۷
۵-سوره فرقان آیه ۷۳(لا یشهدون الزور )/مجمع البیان ج۱ ص ۵۷ و ۴۱۶
۶-همان ج۱۰ ص ۵۸۵
۷-مفردات قران ،حمید محمدی ، ص۱۵۹
۸-سوره توبه آیه ۳۳،سوره صف آیه ۹
۹-سوره انبیاء آیه ۱۰۵
۱۰-سوره اعراف آیه ۱۲۸
۱۱-مرتضی مطهری ،قیام و انقلاب مهدی ع ص ۱۳و۱۴ و۵۰ و ۵۱
۱۲- وَعَدَ الله اَلَّذینَ آمَنوا مِنکُم و عَمِلوا الصّالِحات لَیَستَخلِفَنَُهم فی الاَرض کم..سوره نور ایه ۵۵
۱۳-[وَ رَضیتُ لکم الاِسلام دیناً]
۱۴-(اثباه الهداه باب ۳۲ ح۴۲۲)
۱۵-(بحارالانوار ج ۵۱ ح۴۱ ص ۵۵)

به اشتراک بگذارید

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
  • Google Plus
  • Print
نظرات

نظر دادن