تفکیک دین از حکومت؟!
انتشار: 20 اسف ماه 1391 ساعت 18:12 دیدگاه ها: ۵ تا
Ghab-2- (17)
به گزارش گلستان بلاگ به نقل از ذی القربی :
برخى مدعى شده‏اند که مساله‏حکومت، مورد اهتمام قرآن نیست، و اصولا دین کارى به حکومت ندارد;زیرا «دین‏» تنها یک مقوله‏ى معنوى، و «حکومت‏»، مقوله‏اى مادى و دنیوى‏است; و این دو ربط و پیوندى با یکدیگر ندارند. ادله‏اى که آورده‏اند،بدین قرار است: دلیل اول: گفته شده است: «آن چه از مجموعه‏ى آیات وسوره‏هاى قرآن برمى‏آید، قسمت اعظم و اصلى آن بر محور دو مساله‏ى خداو آخرت است; ضمن آن که، احکام فقهى، کمتر از دو درصد آیات قرآن رابه خود اختصاص داده است. و قرآن که ثمره و خلاصه‏ى دعوت و زبان رسالت‏است، نه تنها سفارش و دستورى براى دنیاى ما نمى‏دهد، بلکه ما را ملامت‏مى‏کند که چرا این اندازه به دنیا مى‏پردازید و آخرت را که بهتر است وماندگارتر، فراموش و رها مى‏کنید.» [1]
پاسخ:
 تردیدى نیست که دعوت به‏توحید و قیامت، محور عمده‏ى دعوت پیامبران را تشکیل مى‏هد; اما بااهتمام دین به مساله‏ى حکومت‏به انگیزه‏ى برقرارى عدل، و اجراى‏احکام الهى در جامعه بشرى نه تنها هیچ تعارضى ندارد، بلکه مستلزم‏آن نیز مى‏باشد و لذا آیات نبوت نیز به امر حکومت، اهتمام ورزیده است.قرآن کریم، کلام خداوندى است و از هر گونه تعارض‏گویى پیراسته است; پس‏هرگاه حکومت در خدمت اهداف توحیدى و اخروى باشد، وسیله‏اى لازم و دینى‏و خداپسند خواهد بود; و هرگاه در خدمت اهداف مادى و طاغوتى و شیطانى‏باشد، وسیله‏اى مذموم و نکوهیده و ضد دینیست. وقتى که عبدالله بن عباس‏در «ذى‏قار» بر امام على (ع)، وارد شد، امام را در حال تعمیرکردن‏کفش‏هاى خود دید.امام به ابن‏عباس فرمود:«این کفش‏ها، چه قدر ارزش دارد؟»گفت: «ارزشى ندارد!» امام فرمود: «به خدا سوگند! در نزد من ازحکومت‏بر شما، محبوب‏تر است; مگر این که حقى را برپاى دارم، و یا ازاجراى باطلى، جلوگیرى کنم‏». [2] امام(ع) حکومت را مردود نمى‏شمارد;بلکه مطلوب‏بودن ذاتى آن را، رد مى‏کند. ولى، اگر وسیله‏اى براى تحقق‏بخشیدن به حق و جلوگیرى از اجراى باطل بتواند باشد، مقبول و مطلوب‏خواهد بود. امام(ع) در رد نظریه‏ى خوارج، درباره‏ى مساله‏ى حکمیت ازحکومت و حکمران به عنوان یک ضرورت اجتماعى یاد کرده، یادآور مى‏شودکه ضرورت این امر تا حدیست که اگر جامعه از داشتن حاکم و زمامدارى‏صالح محروم شود، و کار، به دو راهى «نداشتن حکومت‏» یا «داشتن حکومت‏غیرصالح‏» منتهى گردد حکومت غیرصالح، بر بى‏حکومتى و هرج و مرج،برترى دارد; چنان که مى‏فرماید: «لا بد للناس من امیر بر اوفاجر». [3] آن چه از دیدگاه قرآن کریم مذموم و مردود است‏دنیاگرایى است نه دنیادارى; و این دو مقوله، با یکدیگر، ملازمه‏ندارند. قرآن کریم درباره آرمان‏هاى حکومت، مى‏فرماید: «الذین ان‏مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه و ءاتوا الزکوه، و امروا بالمعروف ونهوا عن المنکر; و لله عاقبه الامور» همانان که اگر در زمین، قدرت وفرمانروایى‏شان عطا کنیم; نماز را برپاى داشته، زکات مى‏پردازند، وافراد را به معروف فرمان مى‏دهند و از منکر باز مى‏دارند; و این گونه‏است، که سرانجام کارها، به دست‏خداست. دلیل دوم: گفته شده است: در هیچ یک از این سرفصل‏ها یا سر سوره‏ها وجاهاى دیگر دیده نمى‏شود که گفته شده باشد ما قرآن را فرستادیم تا به‏شما درس حکومت و اقتصاد و مدیریت‏یا اصلاح امور زندگى دنیا و اجتماع‏را بدهد. [4] پاسخ: آموزشهاى مربوط به روش حکومت و مدیریت، دو گونه‏است: آموزش‏هاى کلى و جزئى. آن چه مى‏توان از یک شریعت جهانى و ابدى انتظار داشت، آموزشهاى نوع‏اول است، که در شرایط مختلف قابل اجرا و تطبیق است; ولى، نوع دوم که‏متغیر و نسبیست در چهارچوب آموزش‏هاى کلى و ثابت نمى‏گنجد تا شریعت‏آسمانى آنها را تبیین و ترسیم کند، مثلا در مورد روابط بین‏المللى‏آن چه، مى‏توان به عنوان یک خط مشى کلى ترسیم کرد، عبارت است از: اصل‏استقلال سیاسى; سلطه‏ناپذیرى، داشتن رابطه‏ى مسالمت‏آمیز با قدرت‏هایى‏که قصد تعدى و تجاوز به ملت اسلامى را ندارند; چنان که قرآن کریم‏مى‏فرماید: «و لن یجعل الله للکافرین على المؤمنین سبیلا» [5] خداوند براى کافران راه سلطه بر مؤمنان را مقرر نکرده است
[1] . گزیده‏اى از ادله مذکور در مجله کیان، شماره 28، آخرت و خدا هدف‏بعثت انبیاء، مهندس مهدى بازرگان.
[2] . نهج البلاغه، فیض‏الاسلام، خطبه‏ى 33.
[3] . نهج البلاغه، فیض الاسلام، خطبه‏ى 40.
[4] . آخرت و خدا هدف بعثت انبیاء، مهندس مهدى بازرگان .
[5] . سوره‏ى نساء، آیه‏ى 141.


طبقه بندی: ولایت فقیه،
برچسب ها: شبهات، ولایت و نظام، مبانی ولایت فقیه،

به اشتراک بگذارید

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
  • Google Plus
  • Print
نظرات

5 نظر به "تفکیک دین از حکومت؟!"

  1. شما در کانون وبلاگ نویسان استان قم لینک شدید

  2. نازنین زهرا می‌گه:

    لطفااین مطالب انتشار دهید
    http://nazanainzahra.ibsblog.ir/post/53/
    ———————-
    منتشر شد ، با تشکر از مطلب خوبتان

  3. سلام
    آقا جان غصه نخور سرهای ما برای تضمین پیش کش قدمهایتان
    التماس دعا

  4. حرف تو می‌گه:

    سلام…
    با تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتون در سایت “حرف تو”.
     
     
    مطلب شما در این سایت انتشار یافت.
     
    چشم  به راه مطالب خوب شما هستیم.
     
    هدیه سایت “نوبت شما”:

       امام محمدباقر علیه السلام فرمودند:
    خُذُوا الکلِمَهَ اطَّیبَهَ مِمَّن قالَها و إن لَم یعمَل بِها ؛
    سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید،‌ اگر چه او خود،‌ بدان عمل نکند.(تحف العقول، ص391)

    یا علی

  5. صالحون می‌گه:

    سلام علیکم
    پیشاپیش فاطمیه تسلیت :

    http://www.salehon.ir/?p=277

    http://www.salehon.ir/?p=280

    http://www.salehon.ir/?p=365
    —————————
    منتشر شد ، با تشکر از مطلب خوبتان

نظر دادن