با خاطرات شاد،بازی کنید
انتشار: 23 بهم ماه 1394 ساعت 17:11 دیدگاه ها: هيچ

به گزارش گلستان بلاگ،وب سایت «اصحاب عشق» نوشت:

امروز یکی از روزهای خوب زندگی است. بد نیست  دفترچه خاطرات و عکس های آنروز را با هم مرور کنید و میانبری بزنید به شادیهای زندگی تان و یاد کنید ازآن روزها، روزی که  انقلاب پیروز شد. امروز باید تمام حرف هایی که گره به پیشانی مان می اندازد، کنار بگذارید و شاد باشید..

فرآوری:ه. منفرد
1277376_170

شادی و نشاط یک پدیده طبیعی است و از نیازهای اساسی و لازمه زندگی انسان است.خلقت هستی به گونه ای است که خودبه خود شادی هایی مانند: بهار طرب انگیز، گل های رنگارنگ، طلوع خورشید، پرندگان زیبا و نغمه خوان، رویش گیاهان، عشق و مهربانی و بسیاری از پدیده های جهان را در ذات خود به همراه دارد و تمامی اینها شور و نشاط را نه تنها در وجود انسان بلکه در تمام موجودات جهان به وجود می آورد. اینکه شادی محصول و نتیجه چه چیزی است؟ آیا حاصل دست رنج خود و تلاش و کوشش دیگران است یا نه، در میزان شادی تاثیر گذار است.
زندگی سخت است، قبول دارم، بالا رفتن نرخ تورم و بیکاری را بگذارید کنار نارضایتی های زناشویی و طلاق های رسمی و غیررسمی آن وقت به آن آلودگی هوا را هم اضافه کنید، می شود شهر پرآشوبی که دنیای درون ماست و جای تعجب ندارد، اگر نتوانیم تمرکز کنیم و حس های خوب داشته باشیم.
کار چندان سختی نیست، کافی است که اراده کنید از همین امروز زیبایی ها را ببینید و به دنبال بهانه های کوچک برای لذت بردن و غرق شادی بودن، شوید. حتی داشتن چند گلدان آپارتمانی برای شمایی که خانه تان حیاط ندارد، می تواند حالتان را عوض کند. یک ایوان کوچک هرچند صفای باغی بزرگ را ندارد، اما با گذاشتن چند گلدان می تواند جایی برای نوشیدن یک لیوان چای عصرانه مهیا شود.

قیمت سکه و طلا را فاکتور بگیرید

داوطلب شدن نسبت به دیگر انواع فعالیت ها تاثیر بیشتری بر بهبود وضعیت روحی انسان ها دارد زیرا می تواند خطر افسردگی را کاهش داده و میزان رضایت از زندگی را افزایش دهد

این که سکه در عرض چند روز، قیمتش بسیار بالا رفته است و این که بازار بورس شرایط خوبی ندارد و اخبار این چنینی را برای اهل فن آن بگذارید. چک کردن مدام این قیمت ها و دنبال کردن خبرهای آن هیچ چیزی را تغییر نمی دهد. بالاخره راهی برای روبه رو شدن با تورم و تغییرات مالی پیدا خواهید کرد، پس وقت تان را صرف آن نکنید. وقتی پیگیری اتفاق یا خبری را می کنید، با خود بگویید دانستن آن چقدر برای ارتقای زندگی ام مفید است؟
در صورتی که برای ارتقای زندگیتان فایده ای نداشت، آن را بگذارید برای دیگران و با خود زمزمه کنید: تو بمان و دگران، وای به حال دگران…

به خودتان برسید و از زیبایی هایتان لذت ببرید

مقابل آینه بایستید و به جای اینکه خود را با سوپراستار ها مقایسه کنید، زیبایی های طبیعی خود را ببینید. خوبی هایتان را بشمارید و به خاطر تک تک آنها از خدا سپاسگزار باشید. خود را درگیر تعاریف دیگران از زیبایی نکنید و یادتان باشد هر گل یک بویی دارد، پس همین که هستید را دوست بدارید. در مرحله بعد به خودتان برسید، خوشبو باشید و اینها را وابسته به بودن دیگران نکنید. حتی وقتی تنها هستید کاری کنید که حس خوبی از ظاهر خود داشته باشید.

والدینتان را فراموش نکنید

یکی از زیبایی های زندگی که در دسترس قرار دارند، اما فراموش می شوند، دستان پدر و چشم های مادر است، این را آنهایی می فهمند که از این نعمت محروم شده اند، پس تا هستند، به دیدن آنها بروید، از بودن کنارشان لذت ببرید و زندگیتان را شیرین تر کنید .برای این که شاد باشید، یاد بگیرید که از هر کاهی یک کوه بسازید، اما در جهت مثبت.
در اوایل دهه ۹۰ روانشناس بریتانیایی مایکل ایسنک از عطش دائمی برای شادتر بودن را به دستگاه تردمیل تشبیه کرد، از این رو انطباق هدونیک امروزه به تردمیل هدونیک نیز شهرت یافته است، به بیانی دیگر انسان درحال تلاش و دویدن برای رسیدن به شادی است، اما این دویدن روی تردمیلی است که هیچ پایان و مقصدی ندارد.

ساده ترین راهکارهای شاد بودن از نظر روانشناسان

مقابل آینه بایستید و به جای اینکه خود را با سوپراستار ها مقایسه کنید، زیبایی های طبیعی خود را ببینید. خوبی هایتان را بشمارید و به خاطر تک تک آنها از خدا سپاسگزار باشید

در اوایل دهه ۹۰ روانشناس بریتانیایی مایکل ایسنک از عطش دائمی برای شادتر بودن را به دستگاه تردمیل تشبیه کرد، از این رو انطباق هدونیک امروزه به تردمیل هدونیک نیز شهرت یافته است، به بیانی دیگر انسان درحال تلاش و دویدن برای رسیدن به شادی است، اما این دویدن روی تردمیلی است که هیچ پایان و مقصدی ندارد.
از این رو به تدریج شادی ناشی از ارتقا شغلی یا ازدواج کمرنگ شده و انسان به وضعیت روحی پیش از وقوع چنین تغییراتی باز می گردد. با این همه برای بهبود حالات روحی کلی و شادتر شدن انسان ها راهکارهایی با پشتوانه علمی وجود دارند که می توانند انسان ها را برای مدت هایی طولانی تر شاد نگه دارند:

طبیعت

براساس مطالعه ای دیگر محققان دریافتند زمانی که گروهی از دانش آموزان برای دو شب در جنگل اقامت می کنند، نسبت به زمانی که دو شب را در شهر سپری می کنند، میزان کورتیزول در بدن آنها کاهش پیدا می کند، هورمونی که معمولا از آن به عنوان نماداسترس یاد می شود.

مشارکت در فعالیت های فرهنگی

نتایج پژوهشی که درباره اضطراب ، افسردگی و رضایت از زندگی روی ۵۰ هزار بزرگسال در نروژ انجام گرفته نشان می دهد افرادی که بیشتر در فعالیت های فرهنگی مانند حضور در کلوب های بازی، مشارکت دارند، کمتر دچار افسردگی و اضطراب می شوند و در عین حال میزان رضایت آنها از زندگی بیشتر است.

خرج کردن برای دیگران

در سال ۲۰۰۸ دانشمندان به ۴۶ داوطلب پاکت هایی حاوی پول دادند و از نیمی از افراد خواستند پول ها را برای خود خرج کرده و نیمی دیگر از آن برای فعالیت های خیریه استفاده کنند. پیش از خرج کردن پول ها میزان شادی داوطلبان اندازه گیری شد و در همان روز و پس از خرج شدن پول ها نیز سطح شادی این افراد بررسی شد و نتایج به دست آمده نشان داد گروهی که پول های خود را خرج خیریه کرده بودند، دارای سطح بالاتری از شادی بودند.

داوطلب شدن

بازبینی ۴۰ مطالعه ای که طی ۲۰ سال گذشته انجام گرفته نشان داد داوطلب شدن نسبت به دیگر انواع فعالیت ها تاثیر بیشتری بر بهبود وضعیت روحی انسان ها دارد زیرا می تواند خطر افسردگی را کاهش داده و میزان رضایت از زندگی را افزایش دهد. این کار همچنین می تواند خطر مرگ ناشی از بیماری های جسمی ناشی از ضعف روانی را نیز کاهش دهد.

تمرین مراقبه

مطالعات متعددی نشان داده اند مدیتیشن یا مراقبه، تمرکز دقیق و آرام بر لحظه حال برای دوره ای زمانی مشخص، می تواند به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کند.


منابع: جام جم-همشهری

به اشتراک بگذارید

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
  • Google Plus
  • Print
نظرات

نظر دادن